Inleiding  -  Voorbeeld  -  Tekst  -  Grafiek  -  Schaakborden  -  Multimedia  -  Specials  -  Suggesties

 

Berichten maken

Emoticons

Een kleine collectie emoticons staat ter beschikking om de boel wat op te vrolijken.

{cry}

{cry}

{dead}

{dead}

{doh}

{doh}

{down}

{down}

{drink}

{drink}

{grin}

{grin}

{jig}

{jig}

{laugh}

{laugh}

{mad}

{mad}

{omg}

{omg}

{rose}

{rose}

{shame}

{shame}

{sigh}

{sigh}

{smile}

{smile}

{tongue}

{tongue}

{up}

{up}

{wink}

{wink}

Figurines

Wie in lopende tekst toch schaakstukken wil tonen kan dit doen met de zogenaamde figurines. Ze vergen een voor de hand liggende code bestaande uit twee letters.

{wK}

{wD}

{wT}

{wL}

{wP}

{wB}

{zK}

{zD}

{zT}

{zL}

{zP}

{zB}

beeld

Wie erom verzoekt krijgt misschien een 'persoonlijke map'; daarin kunnen beelden bewaard worden, die dan eenvoudig gebruikt kunnen worden in artikels. Het commando daartoe luidt: {beeld:bestandsnaam:legende}.

De bestandsnaam volgt de klassieke extensies, zoals .jpg of .jpeg, .gif, .png; let op, bestandsnamen zijn hoofdlettergevoelig (wat u kan verrassen als u een Windows PC gewoon bent). De legende is een kort stukje tekst dat als "tooltip" verschijnt wanneer u de muis over het beeld beweegt.

Het beeld wordt steeds tegen de rechtermarge geplaatst, en de tekst wordt eromheen geleid. De vertikale positie van het beeld hangt af van waar u het {beeld} commando geeft. De grootte van het beeld wordt automatisch bepaald; bij een volledig artikel is dit bijna de helft van de artikelbreedte (tenzij het te hoog zou worden); in de blog zelf wordt de hoogte beperkt tot een 100-tal pixels.

We verzoeken u de bestandsgrootte beperkt te houden, om schijfruimte te sparen en het laden van de pagina's te versnellen. Een formaat kiezen met compressie (zoals jpg) helpt hierbij; de resolutie redelijk houden doet echter nog veel meer. Sinds kort worden grote jpg beelden (meer dan 1 MB) na opladen automatisch verkleind tot een redelijk formaat (ca. 800*600 pixels), dus als u ruwe jpg bestanden oplaadt zoals ze uit uw camera/GSM komen, dan kost het u enkel oplaad-tijd en -bandbreedte, maar daarna geen onnodige schijfruimte meer.

 


Valid XHTML 1.0 Transitional Valid CSS!

Software van deze pagina laatst bijgewerkt op 01-Sep-2017

Copyright © 2014, Luc Pattyn