Handleidingen   -  Tech Notes

DGT XL tech notes

 

Er zijn of waren enkele zwakke punten aan de DGT XL:

  • het oorspronkelijk ontwerp was erg gevoelig voor een kortstondige voedingsonderbreking: wanneer men nogal wild speelt zodat de batterijen in het compartiment beginnen te bewegen, kan de klok een "spontane reset" uitvoeren, waarna het display terug een knipperend programmanummer toont, alsof de klok net werd aangezet. DGT biedt hier zelf een 'oplossing' voor die enige handigheid, een soldeerbout en de juiste electrolytische condensator vergt...
  • een lekkende batterij corrodeert makkelijk de veer in het batterijcompartiment, wat de stroomloop bemoeilijkt en het optreden van bovenstaand euvel bevordert; degelijke batterijen gebruiken, ze tijdig vernieuwen, en ze verwijderen bij langdurige stilstand, zijn dus een must.

Er staan nog diverse andere documenten op de onderhoudspagina van DGT.

 

 

Van de DGT XL circuleren minstens twee generaties, met 'de oude' bedoelen we klokken aangekocht vóór 2013, met 'de nieuwe' deze van 2013 of later (het is wel mogelijk dat de omslag eerder gebeurde). Op de oude klokken staat onderaan "version 1.14", op de nieuwe "version 1.15". Vergelijk de klokken zelf, of de foto's hieronder, en u zult volgende punten opmerken:

  • de tuimelaar werd herwerkt, zodat hij een nog beter bi-stabiel gedrag vertoont (en zulks onafhankelijk van de bodemplaat); het heeft nu absoluut geen zin meer om twee sensors te gebruiken; net zoals in de recente DGT Easy zien we nog maar één sensor zitten;
  • de PCB werd herwerkt, en bevat nu effectief een elco van 330µF 16V zoals aangegeven in het hierboven gerefereerde service document;
  • tenslotte: de vijf bevestigingsvijzen waren vroeger verschillend (3 types, lengte was belangrijk), en zijn nu alle gelijk.

Noot: zowel de oude als de nieuwe klokken bestaan zowel in rode als in grijze uitvoering; wel is het zo dat de oude XL klokken van SK Brasschaat zowat allemaal rood zijn, terwijl alle nieuwe grijs zijn.

 

het oude model van de DGT XL het nieuwe model van de DGT XL

 

 

Tenslotte nog een afbeelding van twee batterijveren, de ene gloednieuw, de andere gecorrodeerd na aantasting door batterijzuren.

 

Een nieuwe en een aangetaste batterijveer

 


Valid XHTML 1.0 Transitional Valid CSS!

Software van deze pagina laatst bijgewerkt op 01-Sep-2017

Copyright © 2014, Luc Pattyn